VŠE OKOLO HUDBY
Zkušenosti a praxe
Hudba, její prezentace a vnímání provází Petra celý život. Narodil se do muzikantské, učitelské rodiny. V osmi letech začal hrát na cello v ZUŠ Bohuslava Jeremiáše v Českých Budějovicích ve třídě Rudolfa Weisse. Později, cca ve čtrnácti letech, se dostal ke kontrabasu a na přijímací zkoušky na budějovickou konzervatoř ho úspěšně připravil prof. Václav Fuka. Ve třetím ročníku pak přestoupil do třídy prof. Miloslava Gajdoše na Konzervatoř P.J.Vejvanovského v Kroměříži, který si všiml jeho mimořádného talentu a svou unikátní metodikou vedl Petra k prvním úspěchům na národních i mezinárodních soutěžích. Na jeho hudební cestě měl významný podíl kontrabasista Tomáš Lom (WDR Stuttgart), žák Františka Pošty, jehož letní mistrovské kurzy pravidelně navštěvoval. Studia završil na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze u Prof.Jiřího Hudce. Během studia získal řadu cen na mezinárodních soutěžích a vyhrál konkurzy do Symfonického orchestru Českého rozhlasu a do České filharmonie. Na magisterském recitálu v Sále Bohuslava Martinů uvedl mimo jiné slavné sonáty Ludwiga van Beethovena a Césara Francka ve svých transkripcích za doprovodu Doc.Marie Synkové.
V současnosti se jako člen souboru Venti Diversi a Haydn ensemble Prague zabývá interpretací barokní a klasicistní hudby pod vedením Martina Petráka a spolupracuje např. s cembalistou Filipem Dvořákem. Současně je členem Pražských komorních sólistů a úzce spolupracuje s Radkem Baborákem. Hlavním těžištěm jeho profesionální činnosti je práce v České filharmonii, která ho naplňuje a díky níž procestoval už skoro celý svět.
Petr Ries je často zván do porot soutěží a na nejrůznější mistrovské kurzy. Své bohaté interpretační a pedagogické zkušenosti předává studentům již od roku 2003, kdy byl osloven Českou hudební společností, aby se jako lektor účastnil letních mistrovských kurzů v Bechyni. V roce 2006 se přesunuly do Litomyšle a na těchto kurzech působí dodnes. Tyto kurzy svým širokým záběrem vychovávají posluchače všech typů škol, od ZUŠ po vysoké školy, ale i amatérské muzikanty.
Petr Ries je rovněž aranžérem, jeho transkripce a úpravy nejsou věnovány jen kontrabasu, ale zahrnují i komorní hudbu nejrůznějších žánrů a uskupení. Vyhledávané jsou jeho aranže stěžejních mistrovských děl pro smyčcové nástroje, které citlivě a s respektem k autorům upravuje pro kontrabas (Franck, Beethoven, Martinů, Sluka aj.).
V symfonické a komorní hudbě hraje nejčastěji na unikátní pětistrunný nástroj Ernesta Francise Lanta (Velká Británie) z roku 1971, který je v majetku České filharmonie. Na sólových koncertech hraje na nástroj Reinholda Geipela ze Stuttgartu z roku 1956.
Hudbu miluje od útlého dětství, má rád Janáčkovu Pastorkyňu nebo Po zarostlém chodníčku, Bachovy Goldbergovské variace, Dvořákovu Osmou atd. Nejvíce poslouchá jazz, a to od autorů např. Diana Krall, Lars Danielsson, Pat Metheny, Chick Corea aj.
Ve volných chvílích má nejraději sport, výlety do přírody s rodinou či rybaření a knihy.
Ve své dílně rád pracuje se dřevem, baví ho řezbářství (loutky a šperky) a drobné truhlářské práce.
NEJEN KONTRABASEM ŽIV JE ČLOVĚK ;-D
Ve volném čase se Petr rozhodl proniknout do tajů hry na basovou kytaru. Baskytara je pro něj součástí relaxu, přitom je člověk stále v kontaktu s hudbou. Oslovují ho zejména jazzoví hráči, kteří ho svou virtuózní hrou doslova uchvacují a jsou pro něho velkou inspirací.